Digitalt forbrug
Frem til skolealderen udvikler børns digitale brug sig fra interesse til konkrete formål samtidig med, at perioden er central i udviklingen af barnets grundlæggende personlighed. Her sker udviklingen i sær via leg, som bliver stadig mere udbygget og målrettet, mens de efterligner forældres adfærd for at lære nye færdigheder.
De bliver optaget af kønsforskelle som dreng eller pige og optages af oplevelser af kærlighed og had. Det kan være en følelsesmæssig svær tid for børnene, og gråd og mareridt er ikke unormalt i denne periode.
Sammen med den generelle udvikling, videreudviklerbørn deres tekniske færdigheder og ved, hvordan man swiper, klikker og håndterer spil og apps og:
- Ser måske YouTube, DR Ultra eller børnefilm på tablets
- Downloader apps med forældres hjælp eller tilladelse
- Lærer at tage billeder
- Kender emojies og kan afkode dem og likes/dislikes på Youtube
- Deler skærm med familien/ andre og er fælles om dem
- Spiller spil og bruger apps, der kræver wi-fi, for eksempel MineCraft, Roblox og MoviestarPlanet
- Bruger avatar (figurer i de forskellige spil) og leger og øver med dem
- Spiller måske med andre på sociale spil
Der findes ikke undersøgelser, som dokumenterer udviklingen af børns skærmbrug eller brugen af spil, men tal fra DR Medieforskning viser i rapporten Medieudvikling 2019, at 96 procent af de 3-6-årige har adgang til en tablet.