Intro
Børn og unge er en del af en digital hverdag, der ikke kun afhænger af familiens vaner og værdier, men også af gruppens, klassens eller interessefællesskabets gøren og laden.
– Lykke Møller Kristensen, Digiwise.dk
Tid foran ‘fjerneren’
I foråret 2018 kortlagde VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, i en undersøgelse, at danske børn og unge er blandt de europæiske børn, der bruger mest tid foran TV, computere og andre skærme. To tredjedele af de 11-årige drenge bruger mindst to timer om dagen på at spille, mens antallet stiger for drenge på 13 år til tre ud af fire, som spiller mindst to timer dagligt. Hos pigerne er tallene lavere.
Men udvider man spørgsmålet til ikke kun at omhandle spil men også generel underholdning, som YouTube, Instagram og Snapchat, er det halvdelen af alle 11-årige, der bruger mindst to timer på skærmen dagligt.
Tallet vurderes af mange eksperter at være lavt sat.
Generelt er børn og unges hverdag præget af deres digitale fællesskaber, og det, de oplever digitalt har indflydelse på deres selvfølelse og opfattelse af verden, dagens status og stemningen.
Generelt er børn og unges hverdag præget af deres digitale fællesskaber, og det, de oplever digitalt har indflydelse på deres selvfølelse og opfattelse af verden, dagens status og stemningen.
Hvad bruger de tiden på?
Her er kort, hvad de bruger tiden på:
Sociale spil – de spiller spil med hinanden eller fremmede på tablets, computer eller TV-skærme (PlayStation og Xbox) allerede omkring indskolingsalderen. Via spillene kan de skrive eller kommunikere med hinanden.
Sociale medier, enten via telefonen, tablets eller computeren. Heler deler, liker og chatter de med hinanden, og det er også her, de har gruppechats og aftaler og holder øje med hinanden og begivenheder, de er eller gerne vil være en del af.
Du kan se mere om de specifikke medier og spil HER (Link)