Intro
“Uanset hvor du bevæger dit rundt på nettet, efterlader du et digitalt fodspor (data). Det kan du blandt andet se ved, at hvis du har søgt på et produkt eller et brand på nettet, så kan du opleve, at der dukker reklamer op om det produkt bagefter.”
– Lykke Møller Kristensen, Digiwise.dk
Digitale fodspor
De fleste hjemmesider opsamler cookies (evt. link til forklaring), som i virkeligheden betyder, at de kan se, hvem der har besøgt deres hjemmeside og er interesseret i deres produkt.
Den oplysning kan de bruge på et andet tidspunkt, hvis de vil sælge et lignende produkt til dig eller til at forsøge at sælge dig det produkt, du har kigget på gennem annoncering på de platforme, du ellers besøger. For eksempel, når du surfer videre, besøger sociale medier eller læser en artikel på nettet.
Men de kan også bruge den oplysning til at lave statistik over, hvor mange, der besøger deres hjemmeside og – hvis du tillader det – til at se, hvad de personer ellers er interesseret i.
Du kan læse mere om din rettigheder til selv at bestemme, hvad de må gemme om dig HER (love og regler).
Du kan også se dine digitale spor på for eksempel Snapchat. Her kan de under din Bitmoji på din profil-side se, hvor mange snaps du har sendt og modtaget. Det er et eksempel på, at der hele tiden opsamles oplysninger om dig.
På Snapmap, som er Snapchats verdenskort, fremgår du med mindre, du har valgt usynlighedsindstillinger eller har udvalgt de venner, der må se, hvor du er, når du snapper.
Vidste du, at dine rettigheder beskyttes af datatilsynet? Læs mere om datatilsynet og det arbejde, de gør for at beskytte brugerne online.
Fakta:
Sådan vælger du af blokere for cookies. Vær blot opmærksom på, at der så vil være nogle sider eller services, som du ikke kan anvende, da de har et krav om at måtte indsamle cookies.
Du kan sikre dig mod visse digitale spor ved for eksempel at slå lokalitetstjeneste fra på din telefon og gennemgå dine apps, rense din browser med jævne mellemrum samt tænke over, hvad du deler.
Vidste du, at du altid kan se dine aktiviteter på Facebook ved at gå ind i aktivitetslog på din profil. Du kan også se, hvad Google har gemt om dig for at tilpasse annoncer til dig ved at klikke på linket her: (https://adssettings.google.com/authenticated)
Personlige spor
En anden type oplysninger er det, du gør, når du for eksempel er på sociale medier. Når du liker, deler, kommenterer, lægger du også et spor efter dig selv, der har indflydelse på, hvordan andre ser på os. Hvis vores netværk ser, at vi altid liker noget negativt eller deler ulovlige billeder, er der stor chance for, at vores adfærd får betydning for hvordan andre ser på os.
Man taler om, at der er en digital kopi af os alle ude på nettet, en kopi, der indeholder oplysninger om alt det, vi har foretaget os online, på sociale medier og apps. Tilsammen er sporene med til at lave en personprofil, som kategoriserer os til for eksempel reklamer og informationer.
Hvis du ofte liker BT Sporten på Facebook, er der med andre ord større sandsynlighed for, at du får reklamer for noget, der er relateret til sport. Har du ofte søgt på et specifikt emne på Google, kan du komme i en kategori hos dem også. Ligesom når du liker eller bruger tid på specifikke Youtibe-videoer, så vil du se flere, der minder om dem.
Vi lægger alle digitale spor efter os selv, og der er som sådan ikke nogle, der er mere interessant end andre, med mindre man udviser en speciel adfærd online. Hvis man søger på våben og samtidig er med i hårde digitale netværk, vil der naturligvis være en store chance for, at den slags registreres.
Digitale spor er svære at undgå, og der er ikke risiko forfundet med dem, så længe, du tænker dig om.
Se mere på: (Digitalt selvforsvar)