Velkommen til!
Her kan du læse gode råd til dit liv online. For eksempel kan du læse om det, du kan være opmærksom på, når du er på nettet, på dine apps, spil eller sociale medier. Siden er lavet for at hjælpe dig til gode oplevelser og mange af de råd, du kan læse her på siden, gælder på tværs af alle apps, spil og sociale medier.
Du kan både få viden og inspiratopn og gode råd til, hvordan du taler med de voksne om dit liv på nettet.
Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os her.
Vælg et emne herunder
0-3 årige
Børn vokser op omgivet af skærme og smartphones, og fra den alder, hvor de fysisk begynder selvstændigt at bevæge sig rundt, udvikler deres digitale brug sig afhængigt af, hvad de ser, og hvad deres omgivelser gør.
Børn, der ser forældre være optaget af telefonen, vil automatisk finde den interessant.
4-6 årige
Frem til skolealderen udvikler børns digitale brug sig fra interesse til konkrete formål samtidig med, at perioden er central i udviklingen af barnets grundlæggende personlighed.
Her sker udviklingen i sær via leg, som bliver stadig mere udbygget og målrettet, mens de efterligner forældres adfærd for at lære nye færdigheder.
Indskoling
Fra indskolingsalderen får børn ofte en fælles reference, når det kommer til deres digitale brug og adfærd. Det bliver noget, der skal til for hhv at gå i skole/være social/beskæftige sig selv. Det er samtidig de år, hvor de er meget optaget af at tilegne sig færdigheder og viden, ligesom de kan koncentrere sig længere tid ad gangen. Skolen og kammeratskaber bliver særlig vigtige, og de afprøver deres rolle og personlighed – en øvelse, der tidligere skete gennem leg men nu opfattes som mere alvorligt. Børns oplevelsesverden udvides, og de forstår stadig mere.
Mellemtrin
I takt med at børn søger at finde deres type og stil og dermed udvikle deres selvbillede og selvforståelse sker der også en markant udvikling mod det digitale. Det digitale fællesskab er afhængig af familien, gruppens, klassens eller interessefælleskabets brug af en eller flere digitale platforme. Det sker samtidig med, at børn får en øget fornemmelse af egen identitet og kønsrolle, at de spejler sig digitalt i både kammerater, inspiration og influenter samt tonen i online-fora.
Udskoling
I teenage-alderen, hvor de unge måske i forvejen virker provokerende og på tværs, har mange unge haft sociale medier og spil i nogle år, og der er en vis automatik i både opfattelse og ageren.
Men samtidig får forholdet mellem køn og krop en øget plads i deres bevidsthed, og her anvendes ikke mindst de sociale medier til både at undersøge egne og andres grænser.
Ungdom
I slutningen af skolealderen og for foden af ungdomsuddannelsen har mange unge opnået solid erfaring med digitale platforme, sociale medier og – for nogles vedkommende – spil. Erfaringen er ikke det samme som høj bevidsthed, og selv om mange unge nu ser verden gennem de sociale medier og kan genkende, hvordan de ved overgangen til ny uddannelse tjekkede hinanden ud på sociale medier på forhånd, så er de ikke nødvendigvis afklarede omkring, hvad de kan ændre eller nytænke i forhold til deres færden.