Teenager på mellemtrin
I takt med at børn søger at finde deres type og stil og dermed udvikle deres selvbillede og selvforståelse sker der også en markant udvikling mod det digitale. Det digitale fællesskab er afhængig af familien, gruppens, klassens eller interessefælleskabets brug af en eller flere digitale platforme. Det sker samtidig med, at børn får en øget fornemmelse af egen identitet og kønsrolle, at de spejler sig digitalt i både kammerater, inspiration og influenter samt tonen i online-fora.
Like, tid til spil, grænsesøgning og billed-deling er en del af hverdagen sammen med arbejdet for at finde sig selv i både den digitale og fysiske verden, og det er her langt hovedparten af alle børn:
- Får profiler på sociale medier og indgår i sociale online fællesskaber online
- Har mindst to-tre timers “fritid” på skærmen efter skole til spil og sociale medier
- Håndterer gruppe-chats og tonen selv
- Søger viden online
- Skaber online profiler og opretter sig selv uden hjælp fra voksne
- Deler så meget som muligt røver sig af med billeder
- Bruger private beskeder og chats som rum for at prøve sig selv af
- Afkoder andres kommentarer og adfærd