Har du styr på din digitale identitet?
Der er en stigende tendens til, at vi bedømmer hinanden ud fra hele pakken, herunder vores ageren online og på sociale medier. Virksomheder vil ikke nødvendigvis ansætte personer, der har en overvejende negativ profil eller som ikke har valgt at prioritere fagligt indhold på sine online profiler.
Bevidst brug af sociale medier har alle godt af at lære. At være bevidst bruger handler om altid at vide:
- Hvad gør jeg lige nu? (Deler, liker, kommenterer eller snapper jeg noget, der ikke er i orden eller lovligt eller måske endda en artikel, jeg ikke har læst, for eksempel fake news?
- Deltager jeg i en quiz, der gør mig sårbar, eller tagger jeg en person, der har bedt mig slette billedet etc.?).
- Hvorfor gør jeg det? (Gør jeg det for eksempel, fordi jeg vil have opmærksomhed, likes, eller fordi jeg er enig i opslagets indhold?).
- Hvilken historie fortæller jeg om mig selv, når jeg gør det her? (Er jeg en god ven, ville jeg ansætte mig, lægger jeg et negativt spor?).
Bevidst brug af sociale medier har alle godt af at lære!
Vigtigt at vide
Det er altid vigtigt at vide, hvad man sender af signaler, når man:
- agerer – deler på sin væg, kommenterer, liker, sender
- reagerer – føler og reagerer på sine følelser
- interagerer – svarer, deler videre, går i dialog.
Det gode er, at du kan bruge den viden positivt! Er du for eksempel interesseret i en branche eller et job, kan du med din digitale aktivitet faktisk være med til at støtte en kommende arbejdsgivers interesse i dig.